فصل الدين عن الدولة هو امر مشروع في دين الله

القيادة والسلطة وفصل الدين عن الدولة

يبين رسول الله صلى الله عليه وسلم، (ص) وبطريقه عمليه ان القيادة والسلطة لا تنبع من السلطة الدينية او اللاهوتية، بل هي امر دنيوي يتم بعملية الشورى والانتخابات، وهذا بدوره يقتضي فصل الدين عن الدولة.  من أهم المواطن التي تظهر حقيقة الانتخاب في الإسلام تنبثق من العديد من مواقف وسلوك النبي (ص). أهمها بيعتي العقبة الأولى والثانية. ففي هاتين المناسبتين بايع الجمعان رسول الله (ًص) على السمع والطاعة والاخير منهم  حميته في المدينة. والجدير بالذكر أنه قبيل موقعة بدر، كعادته (ص)، استشار أصحابه في شأن المعركة التي من شأنها أن تمسهم في عمق محياهم ومماتهم، قائلا: 
“أشيروا علىّ أيها الناس،” فلما سمع رغبة المهاجرين كأبي بكر وعمر، ولكنه إنما أراد الأنصار. فأعاد نداءه قائلا، “أشيروا علي أيها الناس.” وفطن إلى ذلك قائد الأنصار وحامل لوائهم سعد بن معاذ، فقال: والله، ولكأنك تريدنا يا رسول الله.
قال: ” أجل.”
قال : “… فقد آمنا بك، فصدقناك، وشهدنا أن ما جئت به هو الحق، وأعطيناك على ذلك عهودنا ومواثيقنا على السمع والطاعة… فامض يا رسول الله لما أردت، فوالذي بعثك بالحق لو استعرضت بنا هذا البحر فخضته لخضناه معك، ما تخلف منا رجل واحد، وما نكره أن تلقى بنا عدونا غدًا، إنا لصُبُر في الحرب، صُدَّق في اللقاء، ولعل الله يريك منا ما تَقَرَّ به عينك، فسِرْ بنا على بركة الله.”
فهنا نجد وبوضوح أن مصير الامة، عند رسول الله لا يأتي عن طريق شخص واحد ولكن عن جموع الناس أو من يمثلهم، حتى ولو كان ذلك الشخص محمدا عليه الصلاة والسلام، وهذا ايحاءا منه (ص) بإنفصال الدولة عن الدين. يقول البعض لو أن الله شرع لانسان ما ان يمثله كخليفة في الأرض فلربما عم الظلم والفساد نتيجة لطبيعة حب الإنسان للمال والسلطة، كفرعون الذي قال، “انا ربكم الاعلى.”
هنا الرابط لسيرة رسول الله ونشوء الاسلام
 

The Separation of Religion and State – Leadership and Authority

Unlike dictatorial leadership, the Prophet Muhammad demonstrated that authority over people comes by consultation [shura] and a pledge of people (election) to such regulation, not because of his sacred status. This, in turn, mandates the separation of religion and state.  

The first and second Aqaba pledges stand as proof. What is interesting is that such authority goes invalid outside of its terms. Notably, before the engagement with the Quraysh at Badr, the Prophet Muhammad asked the Ansar, the people of Media who pledged to obey and protect him in Medina, if they would approve of his loyalty before engagement in the battle of Badr for the previous agreements were limited to Medina only. Saad Ibn Mu’ath, the Ansar leader, responded with his loyalty saying:

“We believed in you, trusted you, and witnessed that you came with the absolute truth. We have and are giving you our loyalty, By the One Who sent you if you were to cross the sea, we will tell cross it with you, no one of us will stay behind. We love to engage our opponents…”

Interestingly, the Prophet’s action in taking the vote and consulting his people showed, not only it’s democratic in nature, but also did not stem from his place of holiness. Some say if God has appointed someone as His representative on earth, there would be so many injustices due to people’s nature to accumulate wealth and power. The Pharo, who said, “I am your lord.” is an example.

Please visit, The Life of the Prophet Muhammad and the Advent of Islam